Сировинна база Південного гірничо-збагачувального комбінату представлена Скелюватським родовищем магнетитових залізистих кварцитів. На підприємстві використовується циклічно-потокова технологія видобутку руди з використанням автомобільного, залізничного та конвеєрного транспорту.
До складу комбінату входить 23 структурних підрозділів, в тому числі 5 основних:
1. Рудоуправління виробничою потужністю з видобутку руди 28,6 млн тон на рік.
2. Управління залізничного транспорту потужністю за обсягами перевезень гірничої маси на рівні 29,1 млн тон на рік.
3. Управління дробильно-транспортного комплексу виробничою потужністю по переробці руди 28 млн тон на рік.
4. Рудозбагачувальна фабрика №1
5. Рудозбагачувальна фабрика №2
Сумарна виробнича потужність фабрик складає 13,5 млн тон концентрату на рік (станом на 2021 рік).
***
Рудоуправління з 1953 року веде комплекс розкривних робіт і видобуток сирої руди Скелюватського родовища залізистих магнетитових кварцитів. Проектна потужність кар'єра складає 30 млн тон руди на рік.
Параметри кар’єру |
Фактичні |
На кінець відпрацювання |
---|---|---|
Довжина, метрів |
3000 |
3000 |
Ширина, метрів |
2650 |
2650 |
Глибина, метрів |
375 |
615 |
До складу Рудоуправління входить гірничотранспортний цех і 12 виробничих ділянок.
Гірничотранспортний цех забезпечує транспортування гірничої маси самоскидами БелАЗ з екскаваторних вибоїв на перевантажувальні майданчики.
У складі цеху працюють 2 колони, ділянка з будівництва та ремонту автодоріг, а також ремонтна служба.
***
Управління залізничного транспорту забезпечує перевезення розкривних порід у зовнішні відвали, руди - на дробильну фабрику, прийом вантажів і матеріалів, що приходять на комбінат по залізниці, формує склади для навантаження та відправлення готової продукції.
Розгорнута довжина залізничних колій становить 270 км. Електрифіковано - 254,1 км.
До складу УЗТ входять 5 цехів і 2 служби.
***
Управління дробильно-транспортного комплексу (УДТК) здійснює дроблення та транспортування руди з кар'єру на збагачувальні фабрики, а скельного розкриву - з кар'єру на перевантажувальний пункт в район Лівобережних відвалів.
До складу УДТК входять:
- цеху №1 і №2 (рудний тракт) - виконує дроблення залізної руди дробарками великого (горизонт -90 метрів і горизонт -210 метрів), середнього та дрібного дроблення з подальшим транспортуванням в бункера рудозбагачувальних фабрик № 1 та №2.
- цех №3 (скельний тракт) - виробляє дроблення скельної розкриву дробаркою крупного дроблення (горизонт -75 метрів) і транспортування на перевантажувальний пункт в район Лівобережного відвалу.
***
Рудозбагачувальна фабрика № 1 виробляє товарний залізорудний концентрат двох марок: КЗ з масовою часткою заліза 65,86% і КЗВ з масовою часткою заліза 68%. На фабриці працюють 8 технологічних секцій: секції №1-4 випускають концентрат марки КЗ і секції №5-8 випускають концентрат марки КЗВ.
Технологічна схема включає три стадії подрібнення в кульових млинах і класифікації, з введенням додаткової контрольної класифікації в гідроциклонах і три стадії мокрої магнітної сепарації з подальшим зневодненням (фільтрацією) залізорудного концентрату.
***
Рудозбагачувальна фабрика № 2 виробляє товарний залізорудний концентрат двох марок: КЗ з масовою часткою заліза 65,15% і КЗВ з масовою часткою заліза 68,0% - 68,5%. На фабриці працюють 8 технологічних секцій: секції №1-4 випускають концентрат марки КЗ і секції №11-14 випускають концентрат марки КЗВ.
Технологічна схема секцій №1-4 включає три стадії кульового подрібнення та класифікації, дві стадії відділення шламів зливів гідроциклонів другої та третьої стадії класифікації, чотири стадії мокрої магнітної сепарації з подальшим зневодненням (фільтрацією) залізорудного концентрату. Технологія включає також дві стадії контрольної класифікації в гідроциклонах.
Технологічна схема збагачення секцій №11-14 модернізована: впроваджена контрольна класифікація пісків дешламаторів другого прийому в гідроциклонах. Схема передбачає випуск концентрату марки КЗВ і передачу пісків контрольної класифікації на групу секцій №1-4 з наступним доведенням їх до концентрату марки КЗ.
***
Цех шламових систем призначений для приймання, транспортування та складування відходів збагачення в два шламосховища «Перша карта» та «Войкове», які розташовані в південній частині промислового майданчика.
Обидва хвостосховища по типу відносяться до яружно-балочного, а по виду складування хвостів збагачення - до «намивних».
У 2021 році в цеху шламових систем введений в експлуатацію комплекс згущення пульпи, який скорочує обсяг перекачувальних в хвостосховище шламів в 11 разів і зменшує споживання електричної енергії до 40 відсотків. Проект реалізований вперше в Україні.
***